sobota, 20 października 2018

Mój ulubieniec ostatnich kilku lat w wydaniu ekstra - Stulecie Winnych

Saga Stulecie Winnych Ałbeny Grabowskiej to mój hit wszech czasów. To od mini wpisu na ten temat zaczęła się moja przygoda z blogiem i stroną na FB. To po lekturze tej serii nie jestem w stanie ominąć żadnej powieści autorki. Tym razem przygotowała ona coś ekstra, bo dodatkowe opowiadania o "winnych" bohterach.

Po kilku pierwszych stronach książki na mojej twarzy, pomimo smutnych wydarzeń, pojawił się uśmiech, bo ponownie spotkałam niezwykłych bohaterów i wtopiłam się w ich poplątane życie. Czytając książkę czuję się jakbym trochę ich podglądała, trochę z nimi plotkowała oraz poznawała ich najgłębsze uczucia i obraz świata.



Czytając opowiadania ponownie spędzamy z Winnymi całe stulecie i poznajemy szczegóły z ich życia, ale również historii Polski, na które zabrakło miejsca w trylogii. Spotykamy postaci, które w ogromie zła i przeciwności losu decydują się na wybór dobra. Nie brakuje tutaj też czarnych charakterów, ale los nie zawsze jest dla nich łaskawy.

Saga i opowiadania pisane są niezwykłym językiem, historia toczy się szybko, a jednocześnie czujemy, że spędzamy z postaciami długie godziny i dni. Na kartach opowiadań poznajemy historię miłosną cudownego lekarza Tomasza Brzozowskiego. Dowiadujemy się, jakie losy spotkały męża Ani - Kazimierza, męża Mani - Pawła oraz Jeremiego. Poznajemy opartą na faktach historię wojenną i mroczną, płaczliwą i przerażającą Wigilię 1943 r. Ostatnie opowiadanie to wyciskacz łez i cudowne przesłanie o sile rodziny, miłości i nadziei.

Nawet, gdy słyszę opinie, jak to słodzę autorce, to nie pozostaje mi nic innego, jak słodzić dalej, bo nie ma drugiej takiej rodzimej pisarki, która odnalazłaby się genialnie w tylu różnych gatunkach literackich. I uprzedzając pytanie, nie dostałam tych książek od wydawnictwa i nie piszę na niczyje zlecenie. Sami sięgnijcie po książki Ałbeny Grabowskiej i przekonajcie się na własnych doświadczeniach, że wrócicie po więcej. Ja zaraziłam już mamę, koleżanki i mamy koleżanek ;-)

Stulecie Winnych. Opowiadania

Cykl: Stulecie Winnych (tom 4) 

Wydawnictwo: Zwierciadło





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz